Subota, Oktobar 25, 2008

Sloboda V3.0

Setajuci ovih dana uzivajuci na suncanom vremenu gledajuci u nebo cesto sam video avione kako lete, podsecajuci me na nepresusnu temu koji vec eto, treci put obradjujem blize - Sloboda. Gledajuci avion kako slobodno leti duboko plavim nebom, shvatam da pored toga sto je moderno covecanstvo iznedrilo prelepe izume da poveze ljude i mesta, i da ih ultimativno oslobodi i fizicki i psihicki, vecina ljudi, ukljucujuci mene, ne moze da koristi vecinu tih stvari. I da sakupim pare za avion, vizu mogu samo da sanjam, a da bi zaradio pare za avion upadam u zacarani krug gde moram da radim 8 sati dnevno jedno godinu i po dana, da bih mogao 7 dana da mislim da imam slobodu da idem gde (a i ne i kad hocu).. Gde su ti roboti i masine koji ce osloboditi coveka rada?? Ko odlucuje o tome da 1% ljudi ima 10000000 puta vise stvari koje im treba, dok ostalih 99% zivi u siromastvu, a gde cak 870 miliona ljudi bukvalno gladuje (podatak od pre neki dan)... Secam se kao mali gledao sam jednu dobru emisiju, Posle 2000-te... I mastao o civilizaciji gde necu morati ni da se sagnem da zapertlam pertle, dok oko mene neumorni roboti trce na sve strane zamenjujuci ljude na raznim poslovima, gde auti lete oko velikih metalnih tornjeva u kojima zive ljudi u apsolutnoj sreci gde je jedina stvar na covekom umu radoznalost, ucenje, zabava i ljubav... Zastanite stvarno na momenat - setite se kada ste VI, BAS vi, osetili da ste slobodni, da odete u Grand Canyon ako pozelite, i kazete, ne mogu vise, treba mi promena, zelim da upoznam zanimljive ljude, da vidim nesto drugacije od ovoga gde zivim, da odmorim malo od posla, da procitam knjigu, da dobijem odgovore na pitanja koja niko ne sme da postavi, da kazete da ste iskreno sreci sto ste zivi i da kazete da vas zivot ima smisla!!!.. Odakle realnost gde su pojmovi vize, pare, beda, glad, smrt, patnja, kompeticija, glupost, mrznja i strah svakodnevni dominantni pojmovi? Sta je problem? Ultimativno pitanje koje se postavlja je - sloboda uma. Bez slobode uma nema ni oslobodjenja tela. Zasto? Radjamo se u ovaj svet gde nas roditelji u najboljoj nameri spremaju za ono sto nas ceka, nesvesno nas navikavajuci na ovo naopako doba i norme, gde je normalno zgaziti nekoga na putu, prevariti ili cak i ubiti da bi se samo opstalo.. A nikad se ne zapitati da li takav zivot i vredi necemu... Nikada ne saznati slobodu, ne shvatiti pojmove iznad onoga sto smo naucili. Misao izvan perceptivnih zatvora i obrazaca. I opet, ti koji ces reci, eh jos jedan patetican post, ali od neceg moze da se zivi, zapitaj se, nemoj samo ici dalje .... Zastani i razmisli, ako imas dovoljno slobode da razmislis i za toliko.... Samo znaj, da si upravo TI razlog ovome, i ti, bas ti, ti koji mislis da nisi.. 

 

[Odgovori]

Propustio si jednu sitnicu...
Kada bi imao apsolutnu slobodu,ne bi je cenio,niti bi imao cemu da stremis.
Ogranicenja daju smisao svemu...

Comment by stepskivuk (10/25/2008 03:55)

[Odgovori]

Volela bih da sam napisala ovo...
"Misao iznad perceptivnih zatvora i obrazaca"....

Comment by tijanas (10/25/2008 09:35)

[Odgovori]

@stepski vuk: Validan argument, medjutim sta reci kada znas da nisi slobodan i zelis biti, a ne mozes? Kada ne mozes reci, e, OK znam sta su ogranicenja... idem dalje, bar za korak.. a ne mozes... tu je problem... Znam da se realnost sastoji iz jinga i janga, i da su to dva lica iste realnosti, samo razlicite percepcije, i potrebna su oba da si se napredovalo.... Ali ja bih voleo da znam gde, sta sa onima koji misle da su spremni da idu dalje? Kako dalje kada ne mozes sam, a da ubedim sve ostale deluje kao nemoguca misija... Mozda ja gledam an stavri kao na crno, mzoda ljudski rod napreduje, samo ja ne vidim...

Comment by dmc (10/25/2008 11:51)

[Odgovori]

@tijanas: to ti je moja floskula koja ponavljam u nedogled :)

Comment by dmc (10/25/2008 11:54)

[Odgovori]

Kolega, razumljivo, ovo je tekst sa posebnim izazovom. Mnogo za reći, uz problem da se očuva forma komentara.
Najpre, pitanje je od najvećeg interesa; ako se baci filozofski pogled na ljudsku istoriju, ona se jasno pokazuje kao samorazvitak svesti o slobodi.
Uz to, tekst je bremenit borbom dva temeljna principa - "slobode od" i "slobode za". I tu je uslovno moguće iščitati čuvenu dijalektiku gospodara i roba. U najkraćem, stava sam da smo u istorijskom misaonom hodu dospeli (pre par vekova) do nama najvišeg poznatog izraza slobode - subjektivne slobode, slobode svakoga a koja se ogleda, pre svega, u jednakosti prava. Budući je čovek i prirodno biće, i kako se postavlja zahtev da je svako slobodan, te da sloboda koja nije ostvarena i nije sloboda - jedini način materijalizacije takve slobode je u pomenutoj dijalektici: naime na svakom je da svakodnevno radom (dok radi) bude sebi sluga (jer drugi to pod pretpostavkom opšte slobode ne mogu biti), da bi istog dana nakon rada (materijalizujući njegove plodove) bio sebi gospodar; biti gospodar i biti sluga - jedno je drugim uslovljeno. Baš tu do izražaja dolaze tzv. tehnička pomagala, sa osnovnom namerom da pružajući "slobodu od" obezbede "slobodu za"; samo što se stvar izokreće u svoju suprotnost - neka svako izvede najjednostavniji eksperiment beležeći vreme utrošeno na opsluživanje tih istih raznoraznih tehničkih sredstava - vreme koje gospodare tehnike (nas same) pretvara u njene pasionirane sluge (i samozaborav).
Retki su oni koji, poput Pitagore, nailazeći na šarenu vašarsku tezgu, mogu uzviknuti :"O, bože, koliko ovde ima stvari koje meni nikad neće trebati!"
Autarkeia, samodovoljnost (ab-solutna razrešenost svakog odnosa kao uslova od kojeg nešto onda zavisi), stari je koncept najvišeg izraza slobode, koji čoveku (po svojoj prirodi) ostaje nedostižnim.
Problem pomenute dijalektičnosti, i realne razlike koje ostvarenje deklarisane ravnopravnosti sobom nosi - supstancijalni su osnov, po mom sudu, sveukupnog sadašnjeg i budućeg stremljenja čovečanstva (kroz čiju se prizmu može iščitati i problem tzv. tehnokratije, globalizacije, etc., etc. ...).
Eto, možda sam malo i prekardašio u komentaru, ali je izazov toliki da nisam mogao izdržati da ne dam bar ovaj jedan kratki aspekt.
Ave!

Comment by patos (10/25/2008 12:36)

[Odgovori]

@patos: Svakako da nisi prekrdasio, meni uvek odgovara da se na blogu i komentarima vrsi interaktivna diskusija, znas kako kazu, niko nema sve odgovore, vec samo delove... Zajedno mozemo bolje pribliziti ovu nikad apsolutno dokucivu tematiku, ja stvarno ne znam da se izrazavam kao ti, no nadam se da je sustina ista... Slazem se sa tobom naravno pogotovu oko onog sto si rekao za robovanje tehnologiji, ali tu i dolazi ona poenta koju sam pored ostalih hteo da kaazem, a to je da smo u startu dovoljno zaglupljnei da nas nesto sto treba da nas oslobodi - zarobi... Tu je problem, znas ono, nismo ni imali sanse.. stvanro ne znam, zbo cega samo mali procenat postane svestan tih stvari i svoje neslobode... Da li se svi ostali ne oslobadjaju jer su naviknuti na svoju neslobodu,jer ne znaju za bolje, ili ne veruju da mogu ziveti slobodno i srecno i opet uciti nove stvari, ali mnogo bolje efikasnije i brze... ne znam sta treba danas da uradis u zivotu da iz mraka udjes u svetlo.. Cak ni citanje knjiga nije siguran put u to.. Znam masu ljudi koji su nacitani i inteligentni, ali mudri - ne...

Comment by dmc (10/25/2008 13:10)

[Odgovori]

Naravno, niko nema sve odgovore; i mnogo važnije od samih odgovora je putovati - moći razviti odgovorna pitanja (budući se svaki odgovor pretvara u novo pitanje). A tvoja je upitanost baš takva, krajnje odgovorna.
Slažemo se, naravno. Suština je oslobađanja u onome biti kod sebe, pri sebi, svoj (na šta poziva još delfijski zapis - Spoznaj samoga sebe!).
Ne donosi načitanost, erudicija i elokvencija sama po sebi mudrost i oslobođenje, ali može biti preduslov i jako dobar (možda jedini) put.
Moj uvid ide ka tome da je ključ u obrazovanju. I to doslovno, da ne bude nesporazuma. Obrazovanje, dakle, kao vlastito formiranje i permanentan rad na sebi. Oblikujući sebe (kroz recimo temeljno provođenje baš ovakvih traganja za smislom), mi zapravo oblikujemo vlastite potrebe (i nalazeći istinu u duhu, prevazilazimo većinu spoljašnjih uslovljenosti). Oni "neobrazovani", neformirane svesti, nikada nisu kod sebe, njima sve i svašta treba (a to što za svoju egzistenciju potrebuju od toga i zavise); "ropske duše", mogli bi danas reći, koji sebe određuju iz "bačenosti u unutarsvetsko" i onoga, hajdegerovski rečeno, "priručnog".
Priroda je svet nužnosti, a duh - carstvo slobode. Put oslobađanja vodio bi emancipaciji od utomljenosti u prirodno, razvijanjem onog duhovnog. Nema slobode tamo gde je nešto nužno i ne može biti i drugačije, gde se ne može birati; nema, dakle, slobode bez izbora, odluke; da bi se dokučila istina stvari koje mogu biti i drugačije i istinito kretati u njima (birati, odlučivati), neophodno je formirati praktičku mudrost - a to je ono što su Grci nazivali PHRONESYS - biti RAZBORIT čovek!
Dakle, mogu li svi, ili većina (da ne kažem masa) biti istinski slobodni? - bojim se da je moj odgovor negativan. Deklarativno se danas svi rađamo slobodni (i to je veliki istorijski napredak); hoćemo li to uistinu i u kojoj meri ostvariti - od nas samih zavisi. A to je veliki napor. Čovek sebi nije dat, već zadat (upravo kao slobodno biće). Čovek je samom sebi najveći (i večiti) zadatak.
Ave!

Comment by patos (10/25/2008 14:20)

[Odgovori]

Apsolutna sloboda ne postoji.
Patos svaka ti cast na objasnjenju slazem se u potpunosti,sve si rekao sto treba,necu da kvarim.

Comment by kammmelija57 (10/25/2008 15:23)

[Odgovori]

@patos: Slazem se stvarno, Ova dva tvoja komentara mogu slobodno ici u post :) POZDRAV!

Comment by dmc (10/25/2008 19:04)

[Odgovori]

Sloboda v3.0 samo ovo je naka jos uvek Beta verzija a kad dodje konacna ''STABILNA'' verzija onda smo ga nejebali...

U pravu si dmc samo mogao si pored --> radoznalost, ucenje, zabava i ljubav --> navesti jos i rad tako potreban i koristan. Od njega je covek postao, on ga oplemenjuje, daje mu smisao...Necemo valjda samo biti deca cveca, vesele 60, varijanta hipici i to.

Comment by matrix (12/16/2008 01:14)

Dodaj komentar

Dodaj komentar





Zapamti me